گردشگری در آموزش و پرورش

قسمت هفتم/ از ساختار یک سیستم آموزشی جهانی چه می‌دانید؟

درآمد

هادی نصیری، نامی آشنا برای خانواده مدرس و صالحین است. کسی که ۲۴ سال پیش به عنوان یک دانش اموز جذب مرکز فرهنگی شهید مدرس شد چهار سال در گروه فرهنگی خود و تحت نظر دکتر بیگی که ان زمان خود یک دانشجو بود به ارامی مراحل رشد خود را پشت سر گذاشت. بلافاصله بعد از ورود به دوره دانشجویی توسط مسئولین وقت شاخه دانش اموزی به عنوان رابط برگزیده شد و مسئولیت راهبری جمعی از دانش اموزان مرکز را بر عهده گرفت. تعلق خاطر او به فرهنگ و تعلیم وتربیت مسیر زندگی تحصیلی و شغلی او را تغییر داد و ارا از حوزه مهندسی به ساحت معلمی کشاند. اکنون او یکی از کارشناسانی است که علاوه بر دانش و مهارت، حرف هایی هم برای گفتن در عرصه تعلیم و تربیت دارد. وقتی از حدود سه سال پیش مسئولیت تدوین طرح تحول صالحین بر دوش او گذاشته شد اهتمام او در پژوهش در این حیطه بیشتر شد. انچه تحت عنوان” گشت و گذاری در اموزش و پرورش” به صورت سلسله مطالب به تدریج تقدیم می شود بخشی از یادداشت های ایشان در مطالعات اولیه طرح تحول صالحین است.

مشخصات اصلی دوره IB

دوره IB با هدف ارتقاء سطح زبان مخاطب (انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و …)، تفکر انتقادی، مهارت‌های شخصی، احساسی و اجتماعی، آموزش مهارت‌های پژوهشی و کاربردی، مشارکت فعال در کار گروهی، آموزش تخصصی در حوزه‌های مختلف، آموزش نگارش اصولی و توسعه تمامی این بخش‌ها در راستای موفقیت و انجام تمامی تکالیف و برنامه‌های آموزشی در دانشگاه برنامه ریزی شده است. این آموزش‌ها تاثیر زیادی هم در زندگی شخصی و اجتماعی و هم در زندگی تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان  ایجاد می‌کند. داوطلبان دوره DP مدرک بین المللی IB که به آن‌ها IB Candidate  نیز گفته می‌شود، بسته به علاقه خود در تحصیلات دانشگاهی باید ۶ موضوع درسی را انتخاب و در طی دو سال آن‌ها را در مدارس مورد تائید سازمان IB  (مدارسی که IB را ارائه می‌دهند) مطالعه کنند.

 

اهداف دوره آموزشی IB چیست؟

  • آموزش اصولی و هدفمند دانش آموزان براساس مباحث مورد علاقه خود
  • یادگیری تئوری و مهارت محور دروس مشخص جهت اخذ مدرک بین المللی IB
  • کمک به ورود موفق به دانشگاه‌های بین المللی در سراسر جهان
  • توانمندی و یادگیری بخش مهمی از فعالیت‌های دانشگاهی در رشته‌های مورد علاقه

 

دروس دوره آموزشی IB

علاقه مندان به شرکت در دوره دو ساله پایانی IB جهت اخذ مدرک بین المللی ابتدا با توجه به علاقه مندی خود و رشته‌ای که تمایل به تحصیل در دانشگاه دارند باید ۶ موضوع درسی را انتخاب کنند و در طول مدت ۲ سال به مطالعه آن دروس بپردازند. ۶ مبحث دوره IB که دانش آموزان می‌توانند براساس رشته مورد نظر تحصیلی در دانشگاه به مطالعه بپردازند از بین ۶ موضوع زیر باید انتخاب گردد:

  • علوم پایه: زیست شناسی، شیمی، علوم کامپیوتر، سیستم های زیست محیطی، فیزیک
  • ریاضیات: ریاضیات، مطالعات ریاضی، ریاضیات اضافی
  • هنر: فیلم، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی
  • زبان اول: انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی
  • زبان دوم: انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی
  • افراد و جوامع: کسب و کار و مدیریت، اقتصاد، جغرافیا، تاریخ، فناوری اطلاعات، فلسفه، روانشناسی

 

علاوه بر ۶ مبحث، دانش آموزان باید از موضوعات زیر که به عنوان هسته مرکزی دوره IB می‌باشد را ارائه دهند:

  • معرفت شناسی: تامل در ماهیت یادگیری و دانش و توسعه مهارت‌های کاربردی
  • مقاله نویسی: مقاله با حدود ۴۰۰۰ کلمه در مورد موضوع پژوهشی مورد علاقه مخاطب
  • خلاقیت، تحرک و خدمات: برنامه‌های مشارکتی با فعالیت‌های خلاق، ورزشی و مشارکت‌های داوطلبانه

 

منابع و محتوای آموزشی دوره IB

برنامه طراحی شده دوره IB به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا دانش، مهارت‌ها، نگرش‌ها و رفتارهایی که آن‌ها را برای مقطع دبیرستان و دانشگاه آماده می‌کند، توسعه و گسترش دهد. دانش‌آموزان اغلب دانش یادگیری را معادل کلاس‌های سال اول، مهارت‌های تجزیه و تحلیل و نوشتن مشابه دانشجویان و مهارت‌های مدیریت زمان و مهارت های تحصیلی هدفمند را یاد می‌گیرند. این دوره آموزشی دو ساله به صورت هدفمند در مدارس و کالج‌های آموزشی در کشورهای مختلف اروپا برگزار می‌شود. محتوای آموزشی این دوره براساس اصول تعریف شده و استاندارد موسسه IB تدوین شده است و اساتید بین المللی که تخصص ویژه‌ای در دروس دوره IB دارند به آموزش این علوم و مهارت‌ها براساس رفرنس‌های معرفی شده و چارت آموزشی تعریف شده می پردازند.

 

شیوه آزمون پایانی IB و اخذ مدرک بین المللی IB

همانطور که اشاره شد متقاضیان دوره IB جهت اخذ مدرک بین المللی باید ۶ موضوع درسی را انتخاب کنند و در طول مدت ۲ سال به مطالعه بپردازند. به طور مثال برای علاقه‌مندان به رشته‌های علوم پزشکی دروسی از جمله زیست شناسی، شیمی، ریاضی، زبان انگلیسی، زبان دوم (فرانسه، آلمانی، فارسی و…) اقتصاد، کامپیوتر، فیزیک و … ارائه می‌شود که مخاطبان باید ۶ موضوع را انتخاب نمایند. داوطلبان ورود به دانشگاه‌های پزشکی باید توجه داشته باشند که موضوعات درسی فوق را در دو گروه تقسیم بندی کنند، ۳ درس را به صورت سطح بالا (high-Level) و سه درس را در سطح استاندارد (S-Level) انتخاب کنند، مثلا در گروه علاقه‌مندان به مجموعه پزشکی باید درس شیمی و زیست شناسی و یک درس دیگر را به غیر از درس فیزیک بصورت high level و سه درس دیگر را بصورت Standard Level انتخاب کنند. دانش‌آموزان برای گرفتن دیپلم IB علاوه بر این ۶ موضوع درسی تا پایان دوره دو ساله باید یک مقاله ۴۵۰۰ کلمه ای Extended Essay  (EE) و گزارش CAS که مربوط به انجام یک کار خلاقیتی یا خدماتی است و درسی تحت عنوان تئوری علمی – Theory of Knowledge class (TOK) را بگذرانند که هرکدام در نهایت (۱) نمره خواهد داشت که در مجموع ۳ نمره از نمرات پایانی را به خود اختصاص می دهد. حداکثر نمره پایانی برای هر درس نمره ۷ است. دانش آموزان می‌توانند دیپلم IB دریافت کنند که مجموع نمره بین ۲۴ تا ۴۵ داشته باشند.

 

Learner Profile

«نظام آی‌بی» تصریح دارد، هدفش تربیت دانش‌آموزانی است که صفات معینی را داشته باشند.

در هسته برنامه‌های IB پروفایل یادگیرنده قرار دارد. این پروفایل به معنی خصوصیات خروجی این سیستم است.

  • جستجوگر (Inquirers)
  • دانا (knowledgeable)
  • متفکر (Thinker)
  • تعامل کننده (Communicators)
  • اخلاق مدار (Principle)
  • پذیرنده فرهنگ‌های مختلف (Open Minded)
  • نوع دوست (Caring)
  • ریسک پذیر (Risk-Taker)
  • رشد متعادل (Blanced)
  • بازنما (عمیق) (Reflective)

 

مدارس ایرانی که به نظام آموزش بین‌المللی IB پیوسته‌اند

با گسترش و تبادل اطلاعات آموزش بین‌المللی، بسیاری از کشورها در حال پیوستن به سیستم‌های استاندارد بین‌المللی می‌باشند. بر اساس اطلاعات سایت رسمی آی بی، تاکنون در ایران سه مرکز آموزشی رسماً به نظام آموزش بین‌المللی آی بی پیوسته‌اند. این مراکز عبارتند از:

  • مجتمع آموزشی بین‌الملل مهرتابان از مدارس شیراز، در سه مقطع ابتدایی، متوسطه و دیپلم
  • مجتمع آموزشی شهید مهدوی تهران در دو مقطع ابتدایی و متوسطه
  • مجتمع تطبیقی و بین‌الملل تهران در مقطع دیپلم.
به اشتراک گذاری این مطلب :
نویسنده متن: مهدی نوری
نویسنده متن: مهدی نوری
برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[آرا: 0 میانگین: 0]

پیشنهاد سردبیر:
سردبیر عملکرد سایر نویسندگان را بررسی می‌نماید و مسئولیت تمامی محتوای علمی را بر عهده دارد.

معلوم نیست که والد و مربی خودشان چقدر عامل به حرف‌هایشان هستند!
معلوم نیست که والد و مربی خودشان چقدر عامل به حرف‌هایشان هستند!

در پنجمین سلسله نشست های چالش های تربیت نوبت به مربیان و فعالان فرهنگی مر کز فرهنگی شهید آیت الله مدرس رسید که در این جلسه مربیان پیرامون چالش‌های تربیتی به بحث و گفت وگو پرداختند.
این نوبت از برنامه نسبتا کوتاه و مختصر بود. در جلسه بعدی صحبت‌های جنجالی‌تری خواهیم داشت…

گفتگو با حاج آقا براتی اولین مدیر دبیرستان دوره دوم صالحین/قسمت دوم
گفتگو با حاج آقا براتی اولین مدیر دبیرستان دوره دوم صالحین/قسمت دوم

در دوره‌ی مدیریت آموزش و پرورش استان، مسائل اساسی تعلیم و تربیت آموزش و پرورش چه بود؟ معمولا وقتی دولت‌ها کارشان را شروع می‌کنند، دوسال اول تجربی است. در دولت آقای احمدی‌نژاد وزیر آموزش و پرورش از اولین وزرایی بود که نتوانست با احمدی‌نژاد کار بکند...

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *