گردشگری در آموزش و پرورش

قسمت اول / مقدمه

درآمد

هادی نصیری، نامی آشنا برای خانواده مدرس و صالحین است. کسی که ۲۴ سال پیش به عنوان یک دانش اموز جذب مرکز فرهنگی شهید مدرس شد چهار سال در گروه فرهنگی خود و تحت نظر دکتر بیگی که ان زمان خود یک دانشجو بود به ارامی مراحل رشد خود را پشت سر گذاشت. بلافاصله بعد از ورود به دوره دانشجویی توسط مسئولین وقت شاخه دانش اموزی به عنوان رابط برگزیده شد و مسئولیت راهبری جمعی از دانش اموزان مرکز را بر عهده گرفت. تعلق خاطر او به فرهنگ و تعلیم وتربیت مسیر زندگی تحصیلی و شغلی او را تغییر داد و ارا از حوزه مهندسی به ساحت معلمی کشاند. اکنون او یکی از کارشناسانی است که علاوه بر دانش و مهارت، حرف هایی هم برای گفتن در عرصه تعلیم و تربیت دارد. وقتی از حدود سه سال پیش مسئولیت تدوین طرح تحول صالحین بر دوش او گذاشته شد اهتمام او در پژوهش در این حیطه بیشتر شد. انچه تحت عنوان” گشت و گذاری در اموزش و پرورش” به صورت سلسله مطالب به تدریج تقدیم می شود بخشی از یادداشت های ایشان در مطالعات اولیه طرح تحول صالحین است.

پیش درآمد

سیر و سفر خوبی‌های زیادی دارد. نجات از روزمرگی، یادگیری، الهام بخشی، سازگاری و انعطاف پذیری، شکر داشته‌ها و کسب اعتماد به نفس، توسعه ارتباط و یافتن یاران هم هدف و خیلی چیزهای دیگر حتی توسعه اقتصادی. و همه این‌ها را یک نهاد تعلیم و تربیت (مدرسه) نیاز دارد. مدرسه نیاز دارد از روزمرگی بر حذر باشد. نیازهای آموزشی و تربیتی را روزانه رصد کند و خود را متناسب با شرایط و نسل جدید تطبیق دهد.

مدرسه نیاز دارد در عین حال که یاددهنده است یادگیرنده نیز باشد. مدرسه نیاز به خلاقیت دارد. باید جرقه الهام، خرمن ایده را بیافروزد تا در گذر از مسیر دچار تاریکی و سردی نشود و با نشاط و پویا باشد. مدرسه اگر نتواند با مسایل و شرایط (بحرانی) سازگار شود دخلش آمده است؛ نیاز دارد مساله گشا باشد و اصلا برای یافتن صورت مساله حریص. مدرسه نیاز دارد دستاوردهای خود را به خودش یادآوری کند. تا کفران نعمت‌های بدست آورده نکند و با هم‌افزایی به داشته‌هایش بیافزاید. مدرسه یک محیط اجتماعی است بنابراین به یک محیط اجتماعی وسیع تر نیاز دارد. نباید دچار خود تحریمی شود. باید از تمام ظرفیت ارتباطی خود استفاده کند. حتا رهگذران از کنار کالبد مدرسه می‌توانند با روح و فکر مدرسه در تعامل باشند و مدرسه به یک امنیت اقتصادی نیاز دارد تا بتواند فارغ از نیازهای اولیه به مخاطب خود نگاه کند و برایش تلاش کند تا بتواند شکوفایی داشته باشد و …

مجتمع آموزشی صالحین به عنوان یک نهاد تعلیم و تربیت به همه این‌ها و موارد دیگری که ذکر نشده نیاز داشته، دارد و خواهد داشت؛ به همین دلیل تصمیم به سیر و سفر در تجربه‌های دیگران چه داخلی و چه خارجی نموده است  و این را می‌داند که مسافر برداشت خود را از موضوع سیر دارد شاید لزوما این برداشت با همه اهداف و مقاصد موضوع گردش شده یکی نباشد. ما بیشتر پی یادگیری و الهام بخشی بوده‌ایم پس به اندازه وسعمان و امکاناتمان برداشت کرده‌ایم.

به همین دلیل تجربه‌مان را به اشتراک می‌گذاریم تا اصلاح شویم و شما می‌توانید ما را کمک کنید.

به اشتراک گذاری این مطلب :
نویسنده متن: هادی نصیری
نویسنده متن: هادی نصیری
برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[آرا: 0 میانگین: 0]

پیشنهاد سردبیر:
سردبیر عملکرد سایر نویسندگان را بررسی می‌نماید و مسئولیت تمامی محتوای علمی را بر عهده دارد.

معلوم نیست که والد و مربی خودشان چقدر عامل به حرف‌هایشان هستند!
معلوم نیست که والد و مربی خودشان چقدر عامل به حرف‌هایشان هستند!

در پنجمین سلسله نشست های چالش های تربیت نوبت به مربیان و فعالان فرهنگی مر کز فرهنگی شهید آیت الله مدرس رسید که در این جلسه مربیان پیرامون چالش‌های تربیتی به بحث و گفت وگو پرداختند.
این نوبت از برنامه نسبتا کوتاه و مختصر بود. در جلسه بعدی صحبت‌های جنجالی‌تری خواهیم داشت…

گفتگو با حاج آقا براتی اولین مدیر دبیرستان دوره دوم صالحین/قسمت دوم
گفتگو با حاج آقا براتی اولین مدیر دبیرستان دوره دوم صالحین/قسمت دوم

در دوره‌ی مدیریت آموزش و پرورش استان، مسائل اساسی تعلیم و تربیت آموزش و پرورش چه بود؟ معمولا وقتی دولت‌ها کارشان را شروع می‌کنند، دوسال اول تجربی است. در دولت آقای احمدی‌نژاد وزیر آموزش و پرورش از اولین وزرایی بود که نتوانست با احمدی‌نژاد کار بکند...

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *