یادداشت هایی در تبیین روش صالحین

قسمت اول / مقدمه

درآمد

در سال ۱۳۹۶، بلافاصله بعد از اتمام مسئولیتش در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، به خانه اصلیش یعنی موسسه فرهنگی شهید مدرس برگشت و به توصیه مدیرعامل وقت، در پروژه ” تدوین طرح تحول صالحین”به یاری هادی نصیری مدیر این پروژه شتافت. انچه در این بخش به صورت سلسله مطالب و به تدریج تقدیم شما می‌شود یادداشت‌هایی از علی قاسم زاده در تبیین مبانی و روش‌های اجرایی ” طرح تحول صالحین” است. از آن جایی که تاکید مولف بر گشودن باب نقد در این موضوع است، از صاحب نظرانی که بر هر بخشی از مطالب نقد یا حاشیه‌ای دارند دعوت می‌شود با ارسال نقطه نظرات خود، در غنی سازی بحث ما و مؤلف را یاری نمایند.

مقدمه

در سال ۱۳۷۳ در هیأت امناء موسسه فرهنگی شهید مدرس، که در آن زمان به ریاست عالم ربانی، مرحوم آیت الله سید اسماعیل هاشمی و دبیری حضرت حجةالاسلام‌والمسلمین سالک تشکیل می‌شد، طرح تأسیس مجتمع آموزشی صالحین با انگیزه اصلی و محوری توسعه خط تماس موسسه با جامعه نوجوان شهر، از طریق نظام رسمی تعلیم و تربیت، به تصویب رسید.

از همان ابتدا قرار بر این گذاشته شد که کار به گونه­‌ای تدبیر و انجام شود که مدارس صالحین ضمن قرار گرفتن در تراز بهترین­‌های علمی شهر، از نظر فضای فرهنگی و تربیتی نیز تبدیل به مأمنی شود برای خانواده­‌ها و نوجوانانی که دغدغه آن‌ها بیش از تعلیم، تربیت و تعالی است.

اکنون از سال ۱۳۷۴ که اولین واحد مجتمع تحت عنوان ” مدرسه راهنمایی صالحین” در یک منزل استیجاری کار خود را شروع کرد، ۲۴ سال گذشته و مجتمع دارای سه واحد آموزشی پسرانه فعال و مطرح در سطح شهر و کشور می‌باشد. سه واحدی  که هر کدام برای خود مکان آموزشی مستقل و اختصاصی دارند. سال پیش نیز مدیر عامل موسسه از سوی هیأت مدیره ماموریت یافت تا مقدمات راه اندازی مجتمع دخترانه را فراهم آورد.

چهار سال پیش، یعنی در سال ۱۳۹۴ مدیر عامل محترم موسسه، جناب مهندس زمانی، در اولین جلسه هیأت امنا در سال نو،  ضمن ارائه گزارش مبسوطی از روند روبه رشد و موفقیت آمیز مدارس با اشاره به سرعت تحولات در حوزه‌های مختلف و تحول نسلی ایجاد شده با استناد به منابع فکری موجود در مجموعه، و تجارب میدانی به دست آمده از خلال ۳۰ سال فعالیت فرهنگی و ۲۰ سال اختصاصاً مدرسه داری، ضرورت تدوین یک طرح تحول جهت ارتقاء نظام تعلیم و تربیت در مدارس صالحین را مطرح کرد. ایشان معتقد بود در صورت دستیابی به یک طرح مناسب می­توان بهره­‌وری مجموعه را در راستای اهداف عالی موسسه مدرس، که چیزی جز تربیت نسلی دانا، توانا، متدین و نقش آفرین در پیشرفت آینده  ایران اسلامی و موثر در  تحقق تمدن نوین اسلامی نیست، افزایش داد. در این جلسه نهایتا هیأت امنا پس از مباحث مبسوط، پیشنهاد جناب مدیر عامل را تصویب و هیأت مدیره و مدیر عامل را موظف به تدوین و ارائه طرح تحول مدارس نمود.

به اشتراک گذاری این مطلب :
نویسنده متن: علی قاسم زاده
نویسنده متن: علی قاسم زاده
برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[آرا: 0 میانگین: 0]

پیشنهاد سردبیر:
سردبیر عملکرد سایر نویسندگان را بررسی می‌نماید و مسئولیت تمامی محتوای علمی را بر عهده دارد.

معلوم نیست که والد و مربی خودشان چقدر عامل به حرف‌هایشان هستند!
معلوم نیست که والد و مربی خودشان چقدر عامل به حرف‌هایشان هستند!

در پنجمین سلسله نشست های چالش های تربیت نوبت به مربیان و فعالان فرهنگی مر کز فرهنگی شهید آیت الله مدرس رسید که در این جلسه مربیان پیرامون چالش‌های تربیتی به بحث و گفت وگو پرداختند.
این نوبت از برنامه نسبتا کوتاه و مختصر بود. در جلسه بعدی صحبت‌های جنجالی‌تری خواهیم داشت…

گفتگو با حاج آقا براتی اولین مدیر دبیرستان دوره دوم صالحین/قسمت دوم
گفتگو با حاج آقا براتی اولین مدیر دبیرستان دوره دوم صالحین/قسمت دوم

در دوره‌ی مدیریت آموزش و پرورش استان، مسائل اساسی تعلیم و تربیت آموزش و پرورش چه بود؟ معمولا وقتی دولت‌ها کارشان را شروع می‌کنند، دوسال اول تجربی است. در دولت آقای احمدی‌نژاد وزیر آموزش و پرورش از اولین وزرایی بود که نتوانست با احمدی‌نژاد کار بکند...

0 Comments