مجله خبری

آیا کشور به سمت خصوصی سازی آموزش در حال حرکت است؟

حاجی بابایی ادعا می‌کند که سهم آموزش و پرورش از بودجه کاسته شده و این اتفاق به یک سیاست پشت پرده مبنی بر افزایش خصوصی سازی در این وزرات‌خانه بر می‌گردد که با اصل۳۰ قانون اساسی در تناقض است. در ادامه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش طی مصاحبه‌ای تلاش می‌کند پاسخگوی حاجی‌بابایی باشد...

وزیر اسبق آموزش و پرورش، حمید رضا حاجی بابایی در مصاحبه‌ای که با خبرنگار خبرگزاری فارس داشت این را بیان کرد که  گروهی در کشور، فکرشان این است که آموزش و پرورش را باید خصوصی کرد. ما در اصل ۳۰ قانون اساسی به این جمع‌بندی رسیدیم که از منابع ملی برای مدرسه و تربیت خرج شود و این سیاست نظام است.

درسال ۱۳۹۱، زمانی وزیر آموزش و پرورش بودم که بودجه آموزش و پرورش ۱۵.۱۸ درصد از بودجه عملیاتی دولت بود. سال ۱۳۹۷ این رقم ۱۱.۸۲ درصد شده است یعنی کم شده. همه وزرا در این مدت اعتقاد داشتند که باید خصوصی سازی کنند و اعتقادشان این بوده که هزینه دولت را کم کرده‌اند.

پس از این صحبت و ادعایی که از سمت حاجی بابایی مطرح شد علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش، طی مصاحبه‌ای این گونه جواب حاجی بابایی را داد که امکان ندارد سهم بخشی از بودجه کاسته شود چراکه ماهیت افزایشی در دولت دارد و این نحوه توزیع است که سهم‌ها را تعیین می‌کند.

ایشان با بیان اینکه در لایحه ۹۹ سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۱۳.۷ درصد بود که در کمیسیون تلفیق به ۱۲.۵ درصد کاهش یافت.

الهیار ترکمن با تاکید بر اینکه باید تعریف دقیقی از خصوصی سازی داشت گفت: ما نمی‌توانیم طبق قانون به این سمت برویم. موضوع خرید خدمات آموزشی است و شرایطی هم برای آن وجود دارد. حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ معلم خرید خدمت داریم که ۳۴۰ هزار دانش‌آموز را در سطح کشور تحت پوشش دارند.

در آخر معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه طبق قانون به مجلس می‌آید و اولین کار در کمیسیون تلفیق بررسی کلیات بودجه است، افزود: اگر قاطبه نمایندگان معتقدند دولت دارد خصوصی سازی می‌کند و نقد به آن وارد است برای آنکه وضعیت را ارتقا دهند باید کلیات بودجه را رد کنند.

با توجه به صحبت‌های الهیار ترکمن می‌توان این نتیجه را گرفت که دولت تصمیم به افزایش بودجه‌ی آموزش و پرورش داشته است در صورتی که خود مجلس این مقدار را پایین آورده است.

اگر ما بخواهیم واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم می‌توانیم این را ببینیم که فعلا در کشور کسانی که تمایل و اعتقادشان به خصوص سازی آموزش است بهتر توانسته‌اند نظریات خود را پیاده کنند و حقیقتاً هم بخش خصوصی در آموزش و پرورش به مراتب کیفیت بالاتر و بازدهی بیشتری داشته. شاهد این ادعا می‌تواند صحبت‌های حاجی بابایی باشد که طبق آمار دولت با وجود اینکه تعدادی از معلمان بازنشسته شدند دیگر به استخدام معلم نپرداخته تا با این کار بتواند کسری بودجه‌اش را جبران کند.

به اشتراک گذاری این مطلب :
نویسنده متن: محمدمهدی اورنگی
نویسنده متن: محمدمهدی اورنگی
برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[آرا: 0 میانگین: 0]

پیشنهاد سردبیر:
سردبیر عملکرد سایر نویسندگان را بررسی می‌نماید و مسئولیت تمامی محتوای علمی را بر عهده دارد.

چگونه از نظر یک مدیر کل ۵۰ سال جلو رفتیم؟
چگونه از نظر یک مدیر کل ۵۰ سال جلو رفتیم؟

چند روز پیش بود که عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران این را بیان کرد که در این ۹ ماه، با برنامه‌ریزی‌های دقیق آموزش و پرورش و جهاد صورت گرفته، در عرصه تعلیم و تربیت پنجاه سال جلو رفتیم…

قسمت هفتم/ اصل نشاط و شادمانی

پس از مروری اجمالی بر ” مبانی” روش صالحین به لطف خدا از این شماره به بررسی مختصرِ ” اصول ”  یازده‌گانه این روش خواهیم پرداخت.
اولین اصل “نشاط” و “شادمانی” است که معانی عجین و به هم پیچیده‌ای دارند.
وقتی قرار است مقوله شادی در حوزه تعليم و تربيت مورد توجه قرار گيرد بايد همه عوامل و اجزاء در اين فرآيند ديده شود، از فضا و مكان مدرسه گرفته تا  منابع انسانی فعال در مجموعه…
چراکه همه این‌ها به صورت خودآگاه زیر ذره‌بین تجزیه و تحلیل دانش‌‌آموز قرار گرفته و به شکل ناخودآگاه در فرآیند آموزش و تربیت مؤثر واقع می‌شود.

مصاحبه با آقای رضوانی‌پور مدیر دبیرستان دوره اول صالحین

بنده حسین رضونی پور متولد 1344 هستم. دوران نوجوانی بنده با انقلاب اسلامی همراه بود. سال 57 من سیزده ساله بودم و به عنوان یک نوجوان دربرنامه‌های انقلاب و مسائلی که در حد سن و سال یک نوجوان بود درگیر بودم. حضور من در دبیرستان هراتی موجب آشنا شدن با...

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *