مجله خبری

مشکل اصلی نظام آموزش و پرورش کشور تحول نیافتن است

آیا واقعا مدرسه های سنتی دیگر به‌درد نمی‌خورد؟

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی شهید آیت الله مدرس استان اصفهان گفت: مشکل اصلی نظام آموزش و پرورش کشور تحول نیافتن، هم پایِ تحول نسل‌ها و تحولِ زمان است و متاسفانه سال‌هاست که از یک نظام سنتی استفاده می‌کنیم.

دکترعلی قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات آموزشی در کشور و زیرساخت‌های آموزشی، اظهار کرد: سال هاست که از یک نظام سنتی استفاده می‌کنیم، از فیزیک مدرسه، طراحی کلاس و نوع نیمکت و نشستن دانش‌آموز گرفته تا روش تدریس و شیوه مدرسه داری. نسل و افکار عوض شده و تکنولوژی به شدت رشد کرده است، اما کماکان از شیوه های قدیمی و سنتی در اکثر مدارس استفاده می‌کنیم.

نسلِ امروز تحمل کلاس‌های ۹۰ دقیقه‌ای را ندارد

آقای قاسم‌زاده نبود هماهنگیِ تحول در مخاطب یعنی دانش‌آموز و تحول در ساختار تعلیم و تربیت منجر به این شده که مدرسه برای دانش آموزان به یک محیط غیرقابل تحمل تبدیل شود. نسل امروز از نظرهوش به شدت رشد کرده است و دیگر تحمل اینکه ۹۰ دقیقه سر کلاس بنشیند را ندارد. مبحثی را که قبلا معلم باید ۳۰ دقیقه توضیح می‌داد تا دانش‌آموز متوجه شود، دانش‌آموز امروز با ۱۰ دقیقه توضیح می‌فهمد.

وی ادامه داد: بسیاری از بچه‌های امروز علاقه‌مند هستند که هر چه سریع‌تر وارد کار و درآمد شوند. طبیعتا معلمان هم باید هم پای تحولات، به روز و کارآمدتر شوند و شیوه‌های تدریس خود را به روز کنند. همچنین مخاطب شناسی خود را قوی و شناخت بهتری از دانش‌آموز پیدا کنند و با تکنولوژی‌های جدید آشنا شوند. از محاسن کرونا این بود که در یک بازه زمانی آموزش و پرورش تا حد زیادی درگیر فضای مجازی شد و هرچند به معلمان فشار آمد، اما مسیر مهارت‌آموزی را که به شکل طبیعی باید یک ساله طی می‌شد،آموزش و پرورش در عرض دو ماه طی کرد.

در سند ِتحول آموزشی، مدت کلاس‌ها ۵۰ دقیقه است

قاسم‌زاده افزود: بنابراین معلم مانند گذشته نمی‌تواند جذابیت لازم را برای دانش‌آموز داشته باشد، چراکه امروز نوجوانان و جوانان غرقِ جذابیت‌های دیگری شده اند که تحت تاثیر روش ها و شیوه های سنتی تدریس قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه معلمان به روز شوند و روش های خود را مدرن کنند.

آقای قاسم‌زاده، اظهار کرد: زمان کلاس ها باید تغییر کند و از ۹۰ دقیقه به ۵۰ دقیقه کاهش یابد. هم‌اکنون برخی مدارس زمان کلاس های خود را به ۷۰ دقیقه کاهش داده اند. در سندِ تحول آموزشی، مدتِ کلاس ها ۵۰ دقیقه پیش بینی شده است و تعداد کلاس‌ها بیشتر شده است. هم‌اکنون هم که زمانِ کلاس های مدارس ۹۰ دقیقه‌ای است به اذعانِ معلمان ۴۰ دقیقه آخر اتلاف وقت است و فقط معلم باید کلاس را اداره کند تا نظم آن حفظ شود.

صندلی کلاس‌ها باید نعلی شکل چیده شود

وی گفت: نسل امروز نمی‌تواند روی نیمکت‌های قدیمی و خشکِ مدارس به مدت ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بنشیند. باید مدرن شود و صندلی‌های جدید با استاندارد بالا که با اسکلتِ بدن متناسب باشد، در مدرسه‌ها استفاده شود. شکل نیمکت‌های کنونی برای ۱۰۰ سال قبل است و باید از صندلی‌هایی استفاده شود که ارگونومی لازم را داشته باشد. ارگونومی یعنی طراحی پدیده‌های مورد نیاز انسان متناسب با ساختار بدنی انسان و صندلی‌های ماشین، منزل و کلاس درس باید با الگوی رشد شما انطباق داشته باشد.

این کارشناس آموزشی، ادامه داد: زیرساخت‌های مدارس مشکل جدی دارند. حتی در طرح‌های جدید آموزشی آمده که دانش آموزان به شکل فعلی در کلاس‌ها ننشینند و باید تعداد دانش آموزان در کلاس‌ها کمتر شود تا به شکل کنفرانسی و نعلی شکل صندلی‌ها چیده شود تا بچه‌ها بتوانند با ارتباط‌گیری مناسب یادگیری تعاملی داشته باشند. در شکل کنونی، صندلی‌ها یا نیمکت‌ها به شکل خطی در مدارس چیده می‌شود که در نتیجه دانش‌آموز محکوم به سکوت و توجه به یک نقطه که معلم باشد می‌شود.

وی با بیان اینکه باید نگاه سیاست‌گذاران و مدیران ارشد به تعلیم و تربیت عوض شود، افزود: نباید نگاه مسئولان به نظام تعلیم تربیت مصرفی باشد، بلکه باید توجه کنند که تعلیم تربیت زیربنای تمام امور و مهم‌ترین بخش تولیدِ منابع انسانی کشور است و یک نظام خلاق و سازنده محسوب می‌شود.

به اشتراک گذاری این مطلب :
نویسنده متن: محمدمهدی اورنگی
نویسنده متن: محمدمهدی اورنگی
برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[آرا: 2 میانگین: 3]

پیشنهاد سردبیر:
سردبیر عملکرد سایر نویسندگان را بررسی می‌نماید و مسئولیت تمامی محتوای علمی را بر عهده دارد.

معلوم نیست که والد و مربی خودشان چقدر عامل به حرف‌هایشان هستند!
معلوم نیست که والد و مربی خودشان چقدر عامل به حرف‌هایشان هستند!

در پنجمین سلسله نشست های چالش های تربیت نوبت به مربیان و فعالان فرهنگی مر کز فرهنگی شهید آیت الله مدرس رسید که در این جلسه مربیان پیرامون چالش‌های تربیتی به بحث و گفت وگو پرداختند.
این نوبت از برنامه نسبتا کوتاه و مختصر بود. در جلسه بعدی صحبت‌های جنجالی‌تری خواهیم داشت…

گفتگو با حاج آقا براتی اولین مدیر دبیرستان دوره دوم صالحین/قسمت دوم
گفتگو با حاج آقا براتی اولین مدیر دبیرستان دوره دوم صالحین/قسمت دوم

در دوره‌ی مدیریت آموزش و پرورش استان، مسائل اساسی تعلیم و تربیت آموزش و پرورش چه بود؟ معمولا وقتی دولت‌ها کارشان را شروع می‌کنند، دوسال اول تجربی است. در دولت آقای احمدی‌نژاد وزیر آموزش و پرورش از اولین وزرایی بود که نتوانست با احمدی‌نژاد کار بکند...

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *