نقد و نظر در مساله تربیت

علت راحت طلب بودن این نسل خانواده‌ها هستند

درآمد

سال گذشته در فرایند تدوین طرح تحول مرکز، در جلسه ای  از محضر سه عزیز صاحب نظر(حجج اسلام؛ عمومی، کشاورز و کریمی) برای بهینه سازی طرح بهره می­گرفتیم. در آن جلسه جناب عمومی با طرح این سوال که شما چه شناختی از نسل امروز دارید که می‌خواهید برای ارتقای فرهنگی او برنامه ریزی کنید، حسابی جلسه را به چالش کشیدند. نسل امروز، واقعا نسل عجیب و غریبی است، به نظر می‌رسد نه والدین، نه معلمین و نه مربیان فهم درستی از او ندارند، متفکرین و اندیشمندان ما هم که در آثارشان فقط به تبیین خصوصیات رشدی این نسل، که از بسم الله خلقت بوده و تا قیام قیامت هم خواهد بود، می­پردازند. آنچه در این میان کماکان مبهم مانده است این است که نوجوان امروز چیست و کیست؟ چه خصوصیات عصری دارد، به چه می‌اندیشد، به دنبال چه یا که می­گردد؟ بعید می‌دانم حتی خودش هم خودش را درست بشناسد. اگر بپذیریم یکی از پیش نیازهای موفقیت در کار فرهنگی بویژه در حوزه تعلیم و تربیت داشتن شناخت درست و روزآمد از مخاطب است باید اعتراف کنیم در پیش نیازها­ی کار مانده ­ایم یا صادقانه‌تر بگویم درمانده­ ایم. برای شناخت بهتر نوجوان امروز بنا را براین گذاشتیم تا او را از سه منظر به تماشا بنشینیم؛ اول از منظر معلمین و مربیان، دوم از منظر والدین و  منظر سوم، خود نوجوان. برای اینکه کار را به دست کاردان سپرده باشیم زحمت این پژوهش را بر دوش برادر عزیزمان جناب دکتر مهرشاد گذاشتیم. دکتر مهرشاد جامعه شناس جوان و متعهدی است که به شدت دغدغه فرهنگ و  تعلیم و تربیت دارد. کنار فعالیت های دانشگاهی خود در مجتمع آموزشی صالحین هم یاریگر ما شده است با بچه‌های رشته علوم انسانی دبیرستان دوره دوم کلاس دارد و در برنامه‌های ارتقاء کیفی موسسه همفکر ماست.

مسأله شناسی نسل امروز (نشست ششم)
سلسله نشست‌های اکتشافی دکتر مهرشاد
با حضور مربیان مرکز فرهنگی شهید آیت الله مدرس

 

درششمین نشست مجددا میزبان تعدادی از مربیان مرکز فرهنگی خودمان بودیم. زحمت اداره این نشست بر دوش برادرگرامی، جناب دکترمهرشاد بود. ایشان در ابتدا به فلسفه تشکیل این نشت و روش کار آن اشاره کرد و گفت : در مجتمع صالحین بحثی پیش آمد که یک نگاه دقیق‌تری به مسئله تربیت بشود. به عنوان قدم اول مطرح شد که مسائل و چالشها از دید مربیان تربیتی دیده شود ولی در این جلسه به طرح اینکه آیا این نسلی که شما با آن‌ها روبرو هستید ویژگی خاص تری نسبت به نسل‌های گذشته دارند یا خیر.روند ما این است که هم در کشف مسائل و هم در یافتن راه حل ها از سه منظر و دیدگاه بهره مند شویم. از منظر کادر مدرسه و مربیان تربیتی، والدین و دانش آموزان که ما با سه گروه نام برده این سوال را و این چالش را که چالش‌های حوزه تربیت چیست را تا حالا از سه گروه پرسیدیم. از معلمان و کادر مدارس صالحین، از جمعی از والدین بچه‌ها و از خود بچه‌ها مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم. دل جلسه، مدل گروه متمرکز یا Focus Group است. در مطالعات اجتماعی یک روش مصاحبه داریم که نظرات استخراج می‌شود. روش گروه متمرکز امتیازی که نسبت به مصاحبه دارد این است که امکان تعامل و گفتگوی مصاحبه شوندگان مختلف را می‌دهد و این فرصت فراهم می‌شود که تبادل نظرات اتفاق بیافتد و بارش نظرات بهتر صورت بگیرد. در گروه متمرکز کسی که محوریت را دارد تسهیلگر نام دارد و فقط وظیفه کمک به بهتر صورت گرفتن گفت و گو را دارد ولی محوریت گفتگو افراد هستند. گروه متمرکز هیچ الزامی به نتیجه گیری ندارد و ممکن است هرکسی نظری داشته باشد. در سوال مشخص شده می‌خواهیم ببینیم که شما وضعیت تربیت و مشکلاتی که فکر می‌کنید در این زمینه وجود دارد را چگونه می‌بینید. حالا یک نیم نگاه بیشتری هم ما به خود مفهوم مدرسه هم داریم یعنی آنچه که احیاناً مدرسه می‌تواند در حل و بهبود آن مؤثر باشد. از این جهت ممکن است جاهایی آسیب‌ها، مسائل و چالش‌های ما خیلی کلان باشد و در برخی موارد هم ممکن است بخش‌هایی یک مقداری قابل طرح‌تر باشد.پس از این مقدمه،محمدمهدی نیکیار مربی گروه فرهنگی شمیم اولین کسی بود که به طرح ویژگی‌های نسل جدید پرداخت.ایشان بر این عقیده بود ژنتیک هم تأثیرگذار است به دین منظور که علم هم اثبات کرده است هر چند سال یکبار ژن‌ها تغییر می‌کند و معمولاً هم اینگونه است که نسل‌های جدید باهوش تر از قبلی‌ها اند.اما محمد صادق حاجیان،مربی گروه فرهنگی اعلی از جهتی دیگر به ویژگی‌های نسلی پرداختند که به نظر ایشان از آثار تکنولوژیاین است که دنیا به سمت سرعت رفته است و این سرعت باعث شده است  که افراد به سمت فکر نکردن و عمیق نشدن بروند و این نتیجه‌اش ناتوان بودن در حل کردن مسئله شده است.از جمله ویژگی هایی که ایشان برای این نسل بیان کردند این بود که در این نسل عزتمندی مشاهده می‌شود.و این نکته را خاطر نشان کردند که این نسل در مقایسه با نسل‌های قبلی عزتمندتر نیز هستند.در توضیح این مطلب آقای حاجیان به این مورد اشاره کردند که شاید که ممکن است بعضی افراد بگویند این گستاخی و طغیانگری دوران جوانی است ولی این متفاوت است.چرا که شواهدحرف دیگری را می‌زنند چرا که اگر به این نسل حرف زور و از طرف فرد قدرتمندی به آنها زده شود آنها زیر بار او نمی‌روند.
سومین نفری که به بیان ویژگیهای نسلی پرداخت سید سهیل امامی مربی گروه نورالهدی بود.ایشان ویژگی‌ها و رفتارهای هر نسلی را ثمره‎ی محیط آن نسل می‌دانستد.
محمدمهدی اورنگی مربی گروه فرهنگی فاتح آخرین مربی این نشست بود که به طرح نقطه نظرات خود پرداخت؛ایشان عقیده داشتند که یکی از مهم ترین ویژگی این نسل راحت طلبی است و علت آن را خانواده می دانستند.

به اشتراک گذاری این مطلب :
نویسنده متن: محمدمهدی اورنگی
نویسنده متن: محمدمهدی اورنگی
برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[آرا: 1 میانگین: 5]

پیشنهاد سردبیر:
سردبیر عملکرد سایر نویسندگان را بررسی می‌نماید و مسئولیت تمامی محتوای علمی را بر عهده دارد.

چگونه از نظر یک مدیر کل ۵۰ سال جلو رفتیم؟
چگونه از نظر یک مدیر کل ۵۰ سال جلو رفتیم؟

چند روز پیش بود که عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران این را بیان کرد که در این ۹ ماه، با برنامه‌ریزی‌های دقیق آموزش و پرورش و جهاد صورت گرفته، در عرصه تعلیم و تربیت پنجاه سال جلو رفتیم…

آیا کشور به سمت خصوصی سازی آموزش در حال حرکت است؟
آیا کشور به سمت خصوصی سازی آموزش در حال حرکت است؟

حاجی بابایی ادعا می‌کند که سهم آموزش و پرورش از بودجه کاسته شده و این اتفاق به یک سیاست پشت پرده مبنی بر افزایش خصوصی سازی در این وزرات‌خانه بر می‌گردد که با اصل۳۰ قانون اساسی در تناقض است. در ادامه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش طی مصاحبه‌ای تلاش می‌کند پاسخگوی حاجی‌بابایی باشد…

قسمت هفتم/ اصل نشاط و شادمانی

پس از مروری اجمالی بر ” مبانی” روش صالحین به لطف خدا از این شماره به بررسی مختصرِ ” اصول ”  یازده‌گانه این روش خواهیم پرداخت.
اولین اصل “نشاط” و “شادمانی” است که معانی عجین و به هم پیچیده‌ای دارند.
وقتی قرار است مقوله شادی در حوزه تعليم و تربيت مورد توجه قرار گيرد بايد همه عوامل و اجزاء در اين فرآيند ديده شود، از فضا و مكان مدرسه گرفته تا  منابع انسانی فعال در مجموعه…
چراکه همه این‌ها به صورت خودآگاه زیر ذره‌بین تجزیه و تحلیل دانش‌‌آموز قرار گرفته و به شکل ناخودآگاه در فرآیند آموزش و تربیت مؤثر واقع می‌شود.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *