نقد و نظر در مساله تربیت

مسأله شناسی نسل امروز / قسمت سوم

درآمد

سال گذشته در فرایند تدوین طرح تحول مرکز، در جلسه ای  از محضر سه عزیز صاحب نظر(حجج اسلام؛ عمومی، کشاورز و کریمی) برای بهینه سازی طرح بهره می­گرفتیم. در آن جلسه جناب عمومی با طرح این سوال که شما چه شناختی از نسل امروز دارید که می‌خواهید برای ارتقای فرهنگی او برنامه ریزی کنید، حسابی جلسه را به چالش کشیدند. نسل امروز، واقعا نسل عجیب و غریبی است، به نظر می‌رسد نه والدین، نه معلمین و نه مربیان فهم درستی از او ندارند، متفکرین و اندیشمندان ما هم که در آثارشان فقط به تبیین خصوصیات رشدی این نسل، که از بسم الله خلقت بوده و تا قیام قیامت هم خواهد بود، می­پردازند. آنچه در این میان کماکان مبهم مانده است این است که نوجوان امروز چیست و کیست؟ چه خصوصیات عصری دارد، به چه می‌اندیشد، به دنبال چه یا که می­گردد؟ بعید می‌دانم حتی خودش هم خودش را درست بشناسد. اگر بپذیریم یکی از پیش نیازهای موفقیت در کار فرهنگی بویژه در حوزه تعلیم و تربیت داشتن شناخت درست و روزآمد از مخاطب است باید اعتراف کنیم در پیش نیازها­ی کار مانده ­ایم یا صادقانه‌تر بگویم درمانده­ ایم. برای شناخت بهتر نوجوان امروز بنا را براین گذاشتیم تا او را از سه منظر به تماشا بنشینیم؛ اول از منظر معلمین و مربیان، دوم از منظر والدین و  منظر سوم، خود نوجوان. برای اینکه کار را به دست کاردان سپرده باشیم زحمت این پژوهش را بر دوش برادر عزیزمان جناب دکتر مهرشاد گذاشتیم. دکتر مهرشاد جامعه شناس جوان و متعهدی است که به شدت دغدغه فرهنگ و  تعلیم و تربیت دارد. کنار فعالیت های دانشگاهی خود در مجتمع آموزشی صالحین هم یاریگر ما شده است با بچه‌های رشته علوم انسانی دبیرستان دوره دوم کلاس دارد و در برنامه‌های ارتقاء کیفی موسسه همفکر ماست.

در سومین جلسه از سلسله نشست‌های چالش‌های تربیت در خدمت تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دوره اول صالحین بودیم که زحمت کشیدند و در ایام بیماری کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسه حاضر شدند. اجرای این جلسه توسط دکتر مهرشاد انجام گرفت. ایشان در ابتدا پس از توضیحاتی در مورد فلسفه‌ی تشکیل جلسه، هدف آن را مسائل و آسیب­هایی که در تربیت و آموزش وجود دارد و موانعی که در آن باعث ایجاد آن‌ها بیان کردند.

مهدی فیضی: این دانش‌آموز هشتمی اولین نفری بود که صحبت را شروع کرد. او کل روندهای آموزشی موجود را دارای مشکل می‌دانست که از مشکلات ریز و کوچک زیادی تشکیل شده. منحصر شدن آموزش به روش کلامی توسط معلم و استفاده نکردن از روش‌های دیگر مثل آموزش میدانی و بازدید را از ایرادات تدریس کنونی بیان کرد و همچنین درگیر بودن دانش‌آموزان با حفظ کردن محتوای آموزشی و نه یادگیری و کاربردی نبودن آن را از معضلات دیگر نظام آموزشی دانست.

او روش ارزشیابی موجود را نیز که فقط به صورت کتبی و نمره‌محور است دارای مشکل عنوان کرد که راه‌حل آن استفاده از روش‌هایی مانند مثل ارزشیابی ‍‍پروژه‌ای است. در ادامه به تک‌بعدی بودن آموزش در کشور ما پرداخت و گفت که به علائق مختلف اهمیت داده نمی‌شود و هدف‌گذاری برای افراد یکسان است در حالی که باید به بحث‌های مهارتی در کنار مباحث درسی نیز پرداخته شود. همچنین برای خارج شدن از تک بعدی بودن باید به جنبه‌های مختلف نوجوان از جمله جنبه‌های عاطفی، عقلی و… نیز پرداخته شود.

این دانش‌آموز که صحبت‌های زیادی برای زدن داشت در ادامه به تفاوت‌های نسل دهه هشتاد با نسل‌های قبل پرداخت و از ویژگی‌های آن‌ها بالاتر بودن سطح فکری به جهت داشتن ارتباطات بیشتر با دنیا و در اختیار داشتن اطلاعات بیشتر از طریق رسانه دانست و عدم آموزش و کار بر روی سواد رسانه‌ای در کشور ما را از ایرادات مهم نظام فعلی آموزشی فعلی بیان کرد. همچنین ویژگی‌هایی که از نظر این دانش‌آموز باعث جذابیت آن برای نسل دهه هشتاد می‌شود را کوتاه، سریع، شیرین، ساده و بی هویت بودن دانست.

سپهر کهنزاد: این نوجوان کلاس هشتم اهمیت مساوی ندادن به دروس مختلف را ایراد نظام آموزشی می‌دانست و نظام نمره محور فعلی را ناکارآمد توصیف کرد. او می‌گفت که برای تحصیل باید برنامه‌ریزی داشت و مدرسه با کمک مشاوره‌ای باید به دانش‌آموزان برای رسیدن به یک برنامه‌ی خوب کمک کند.

در ادامه به لزوم هدایت تحصیلی بر اساس علایق پرداخت که عدم اهمیت به آن باعث ایجاد مشکلاتی مثل کسب نکردن نمره در دروسی که به آن‌ها علاقه وجود ندارد و در نتیجه ایجاد افسردگی‌های ناشی از آن می‌شود.

این دانش‌آموز شاد بودن و وجود تفریحات در مدرسه را از لوازم یک مدرسه‌ی خوب بیان کرد.

همچنین او به اهمیت آموزش مهارت‌های اجتماعی از جمله کارگروهی پرداخت و گفت که برای آموزش‌های آنلاین لازم است که آداب و سواد استفاده از آن به افراد آموزش داده شود.

رضا رضایی: این دانش‌آموز قاعده‌های مرسوم را کنار زد و حرف‌های متفاوتی برای زدن داشت. او هدایت تحصیلی در نظام آموزشی کنونی را دیر دانست که این موجب ایجاد اجبار و استفاده از زور نمره برای پیش بردن اهداف آموزشی می‌شود و راه‌حل آن را رفتن به سمت علایق دانش‌آموزان دانست.

همچنین روش تدریس مجازی را به علت نداشتن سختی‌های تدریس حضوری و به روزتر بودن بهتر توصیف کرد.

در ادامه ایشان نیز ویژگی نسل دهه هشتاد را بالاتر بودن سطح فکری دانست و علت آن را در اختیار داشتن امکانات بیشتر که باعث کنجکاو شدن نسبت آن‌ها می شود بیان کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب :
نویسنده متن: محمد صادق حاجیان
نویسنده متن: محمد صادق حاجیان
برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[آرا: 1 میانگین: 1]

پیشنهاد سردبیر:
سردبیر عملکرد سایر نویسندگان را بررسی می‌نماید و مسئولیت تمامی محتوای علمی را بر عهده دارد.

معلوم نیست که والد و مربی خودشان چقدر عامل به حرف‌هایشان هستند!
معلوم نیست که والد و مربی خودشان چقدر عامل به حرف‌هایشان هستند!

در پنجمین سلسله نشست های چالش های تربیت نوبت به مربیان و فعالان فرهنگی مر کز فرهنگی شهید آیت الله مدرس رسید که در این جلسه مربیان پیرامون چالش‌های تربیتی به بحث و گفت وگو پرداختند.
این نوبت از برنامه نسبتا کوتاه و مختصر بود. در جلسه بعدی صحبت‌های جنجالی‌تری خواهیم داشت…

گفتگو با حاج آقا براتی اولین مدیر دبیرستان دوره دوم صالحین/قسمت دوم
گفتگو با حاج آقا براتی اولین مدیر دبیرستان دوره دوم صالحین/قسمت دوم

در دوره‌ی مدیریت آموزش و پرورش استان، مسائل اساسی تعلیم و تربیت آموزش و پرورش چه بود؟ معمولا وقتی دولت‌ها کارشان را شروع می‌کنند، دوسال اول تجربی است. در دولت آقای احمدی‌نژاد وزیر آموزش و پرورش از اولین وزرایی بود که نتوانست با احمدی‌نژاد کار بکند...

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *