گزارش کتاب

کتاب پنجم – گزارشی از «گروه‌داری و حلقه‌های تربیتی»

درآمد

روزمره گی و فاصله گرفتن از روزامدی یکی از اسیب ها و تهدیداتی است که اغلب کارگزاران حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت در معرض ان قرار دارند. حساسیت و خطر این تهدید وقتی بهتر درک می شود که بدانیم مخاطبین این حوزه یعنی کودکان و نوجوانان، نه مثل گذشته در هر ده سال یکبار، که بدون اغراق هر روز در حال پوست اندازی و تغییر و تحول هستند. عدم اگاهی از اخرین نظریات، یافته ها و تجویزها می تواند روز به روز فاصله ما را با نسل جدید بیشتر و بیشتر کند.در این بخش بنای براین داریم که بهترین و جدید ترین دیدگاهها در حوزه تعلیم و تربیت را که در قالب کتاب یا مقاله متتشر شده است به شما کارگزاران حوزه تعلیم و تربیت اعم از مدیران، معاونین، معلمین و حتی اولیاء عزیز معرفی کنیم و با این پیش فرض که ممکن است به هر دلیل و یا بهانه ای نتوانید منابع معرفی شده را بخوانید خلاصه هر منبع را نیز به شما تقدیم کنیم. در آغاز زحمت این کار را بر دوش تعدادی از همکاران خود در جمع هیات تحریریه سایت قرار داده ایم اما در ادامه امیدمان این است که خود شما عزیزان در این پویش فرهنگی سهیم شده و ما را در انتخاب و معرفی اینگونه اثار یاری فرمایید.

گزارشی از کتاب «گروه‌داری و حلقه‌های تربیتی»

سردبیر

کتاب گروه‌داری و حلقه‌های تربیتی با نگاهی ویژه به مراکز فرهنگی اصفهان توسط آقای محزونیه تدوین شده. امیر محزونیه که متولد سال ۱۳۶۵ هستند در حال حاضر به عنوان یکی از نویسنده‌ها، روزنامه‌نگاران و پژوهشگران اصفهانی شناخته می‌شوند. این کتاب به همت نشر آرما در حدود ۲۲۰ صفحه و به وقت سال ۱۳۹۸ شمسی به چاپ رسیده.
کتاب «گروه‌داری و حلقه‌های تربیتی» تحت عنوان شماره دوم از مجموعه کتاب‌های «فتیان» منتشر شده. فتیان نام نشریه‌ای بود که در اواسط دهه ۸۰ با هدف تجربه‌نگاری و مستندسازی فعالیت‌های جمعی در حوزه فرهنگ، دین و اجتماعِ معاصر منتشر می‌شد که حالا مجموعه کتاب‌های فتیان همان هدف را دنبال می‌کند.

موضوع حائز اهمیت در نگارش چنین آثاری توجه به مسئله تجربه‌نگاری است که برای ما هم در مجتمع آموزشی صالحین جایگاه ارزشمندی دارد. بد نیست به مطلبی که در ابتدای کتاب به همین منظور آمده اشاره کنیم: «یکی از مهم‌ترین منابع دانش، گنجینه ارزشمند تجارب بشری است که در طول تاریخ ثبت و ضبط شده است. تجاربی که تجزیه و تحلیل آن‌ها مسیر پیش‌رو را هموارتر و سرعت رشد و پیشرفت را بیشتر می‌سازد. مستندسازی و ثبت روشمند و دقیق تجربه‌ها به ویژه در حوزه فعالیت‌های جمعی و تشکلی از ضرورت‌هایی است که در جامعه ما کمتر مورد توجه و اهتمام بوده است. ما از ثبت تجربه‌های خود غافلیم و همین سبب شده است هزاران تجربه و دستاورد گران‌بها که در خلال سال‌ها آزمون و خطا در فعالیت‌های فرهنگی و گروهی به دست آمده از دست بروند و بسیاری از راه‌های رفته دوباره در پیش گرفته شوند و هر بار چرخ از نو اختراع شود.»

ضمنا تا وارد بخش بعدی نشده‌ایم به این تذکر توجه کنید که خواندن این کتاب به مربیان و فعالین فرهنگی به شدت توصیه می‌شود.

 

تورق سریع

فهرست این کتاب از دو بخش اصلی «یادداشت‌ها» و «گفتگو‌ها» تشکیل شده. در بخش یادداشت‌ها، ما قلم زنی و کتابتِ دریافت‌های چند نفر از فعالان فرهنگی و تربیتی شهر اصفهان را می‌خوانیم که در زمینه‌های مختلف گروه‌داری و تربیت نیرو حرف‌هایی برای گفتن داشته‌اند. اما در بخش گفتگوها شاهد مصاحبه‌هایی هستیم از افرادی نام‌آشنا، معروف و صاحب سبک در حوزه تربیت. مصاحبه‌های ایشان که حاوی تجربه‌های ناب و نقطه نظرات ظریف و باریکی است به اقتضای زمان مصاحبه‌گر و فضای کتاب به صورت موجز و مختصر در این بخش قرار گرفته.
دو عنصر مهم که در این کتاب به خوبی پردازش شده و نویسنده به آن توجه کافی داشته مسئله «تشکیلات» و بستر اجتماعی آن یعنی شهر «اصفهان» است.
به قول خودِ آقای نویسنده که در این باره اینطور می‌گوید: «گروه‌داری و ایجاد حلقه‌های تربیتی البته تاریخ قدیمی‌تری دارد و بعضی سابقه آن را به زمان ائمه معصومین علیهم‌السلام و تشکیل حلقه‌های علمی و معرفتی به دورِ امامان و اصحاب آن‌ها برمی‌گردانند. اما در تاریخ معاصر و دست‌کم در شهر اصفهان می‌توان تاریخ آن را به فعالیت‌های کسانی چون شهید بهشتی، علی اکبر پرورش و شهید اژه‌ای رساند که به واسطه فعالیت آن‌ها حلقه‌هایی برای تربیت افراد انقلابی و مبارزه تشکیل شده بود و پایگاه‌هایی در اصفهان مانند کانون جهان اسلام نیز محور چنین فعالیت‌هایی بود. اما تبدیل شدن آن به یک جریان در اصفهان سال‌ها زمان نیاز داشت.

گروه داری کلید واژه تمام فعالیت‌های مراکزی است که با محور تربیت فعالیت می‌کنند. در این شیوه یک نفر به عنوان سرگروه ‌وظیفه پشتیبانی حلقه‌ای از دانش‌آموزان را به عهده دارد. تمام فعالیت‌های گروه با یکدیگر انجام می‌شود و هویت جمعی منحصر به فردی برای اعضای گروه به دست می‌آید.»

در ادامه عنوان یادداشت‌ها و بعد از آن مصاحبه‌ها را به همراه نام نویسنده یا مصاحبه شونده هریک ردیف می‌کنیم. همانطوری که فهرست کتاب هم همین کار را کرده. در بین این اسامی تنی چند از اعضا و موسسین مرکز فرهنگی شهید آیت الله مدرس به چشم می‌خورد.

یادداشت‌ها

پایان باز! دیروز، امروز و پس‌فردای مربی رسانه/ اشکان کاظمی

تربیت در بی‌تربیتی! نقدی بر مدل تربیت مراکز فرهنگی/ احسان خادمی

تربیت، خروجی و عملیات چگونه خروجی فعالیت های تربیتی مان را ارزیابی کنیم؟/ محمدحسین اعتزازیان

حجاب های تربیتی خودمان باشیم تا خودشان باشند/ مسعود تهامی

شیوه ارتباطی رابطان بررسی ویژگیهای یک رابط/ حامد نصیری

آنچه هست و آنچه می‌تواند باشد… بررسی ماهیت گروه های تربیتی/ صادق خدابنده

گفتمان محبت ملاحظاتی بر انتخاب نام و واژه ها در فعالیت های تربیتی/ محمد خوشاب

خروجی مطلوب بازخوانی خروجی های مجموعه‌های فرهنگی تربیت محور/ علی نقش

جذب و گزینش جذب و تناسب آن با هدف/ عماد طیبی

یک پیشنهاد! آسیب شناسی گروه داری و بررسی آفت های آن/ فرشاد توسلی

یک راز تاثیر اعضای گروه بر یکدیگر/ محمود فروزبخش

پولشویی تربیتی چند روایت معتبر درباره گروه داری/ محمد طاهری

چهار مرحله مراحل رشد یک گروه/ هادی نصیری

مارا چه به کتاب؟ جذب از طریق دل و غفلت از اندیشه در گروه های تربیتی/ هادی نصیری

گفت‌وگوها

گروه تاریخ انقضا ندارد/ علیرضا دوستانی

رسالت مربی رشد متوازن اعضای گروه است/ علی قاسم زاده

گروه باید با هم شبکه شوند/ علی اجل‌لوئیان و حامد صفری

الگوی گروه داری خودجوش بود/ مهدی جویافر

برای ۲۰ سال آینده تربیت کنیم/ سید علیرضا حسینی

هر مجموعه به یک پدر مهربان نیاز دارد/ سید احسان خادمی

کار مربی تربیتی «کوچینگ» است/ حامد صفایی پور

چرخه تربیتی ما ناقص است/ معین علیزاده

دختران به فرم و محتوای تربیتی ویژه نیاز دارند/ سمانه مقصودی

گروه داری هنوز هم جواب می‌دهد/ سعید نظام زاده

به اشتراک گذاری این مطلب :
نویسنده متن: مهدی نوری
نویسنده متن: مهدی نوری
برای امتیاز به این پست کلیک کنید
[آرا: 0 میانگین: 0]

پیشنهاد سردبیر:
سردبیر عملکرد سایر نویسندگان را بررسی می‌نماید و مسئولیت تمامی محتوای علمی را بر عهده دارد.

قسمت ششم/تربیت
قسمت ششم/تربیت

در نگاه دینی، مسئولیت خانواده در فرایند تربیت فرزند تا مرز تکلیف و بلوغ شرعی اوست. پس از تحقق بلوغ،  فرد مکلف در قبال همه انتخاب­‌ها، رفتارها و کنش­‌ها و واکنش­‌های فردی و اجتماعی خود مسئول است. به این معنی که در این دنیا در قبال قانون و در آخرت در محضر الهی باید پاسخگوی عملکرد خویش باشد.

نتایج کنکور سال ۹۸و ۹۹ شوکی بزرگ به بدنه نظام آموزشی کشور بود
نتایج کنکور سال ۹۸و ۹۹ شوکی بزرگ به بدنه نظام آموزشی کشور بود

خصوصی شدن آموزش، درمان و هر چیزی که برای مردم حیاتی است موجب می‌شود تا اختلاف طبقاتی ایجاد شود. امروز تمام رتبه‌های زیر هزار کنکور دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی یا سمپاد هستند و بچه‌های مدارس دولتی، هیچ سهمی از رتبه‌ها و دانشگاه‌های برتر ندارند.این آمار زمانی اهمیت پیدا کرد که ما شاهد تکرار مجدد این اتفاق در کنکور سال ۹۹ شدیم به این خاطربه سراغ دکتر سید مجید حسینی رفتیم تا سوالات خودمان را راجب به این آمار عجیب و غریب کنکور سال۹۸از ایشان بپرسیم.

تنها 5 درصدِ نفرات برتر کنکور امسال از مدارس دولتی‌اند
تنها 5 درصدِ نفرات برتر کنکور امسال از مدارس دولتی‌اند

  نکته قابل‌تامل درباره نفرات برتر کنکور امسال برخلاف داوطلبان سال گذشته، مدارس محل تحصیل آنهاست؛ چراکه سال گذشته تقریبا اکثر داوطلبانی که توانسته بودند در زمره 10 یا 5 نفر برتر گروه‌های مختلف آزمایشی قرار بگیرند، افرادی بودند که زمانی در...

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *